fbpx

“Ja, maar als we Lieke uitnodigen, dan moeten we Danielle ook vragen. En what about je oudoom Bert, je moeder zei dat we die ook uit moeten nodigen, omdat hij altijd zoveel voor jullie gedaan heeft.” Je lief en jij discussiëren er al dagen op los. Jullie hebben afgesproken dat jullie maximaal 30 gasten overdag willen en maximaal 100 gasten tijdens het trouwfeest. Het is niet makkelijk om een gastenlijst te maken voor jullie bruiloft.

De gastenlijst voor de bruiloft. Het zorgt soms voor ellenlange discussies. Hoe maak je deze gastenlijst en waar moet je rekening mee houden? Lees snel verder voor een stappenplan en een paar handige tips!

Stappenplan voor het maken van de gastenlijst voor je bruiloft

Stap 1: Maak beiden – onafhankelijk van elkaar – een tabel met 3 kolommen en vermeld in de eerste kolom wie je wilt uitnodigen voor jullie bruiloft. In de tweede kolom geef je aan of het een dag of avondgast is en in de derde kolom wat jullie relatie is tot deze gast (vriend, familie, collega).

Stap 2: Leg de lijsten naast elkaar. Degene die jullie beiden op de lijst hebben staan, mogen blijven staan en kun je op de definitieve gastenlijst zetten.

Stap 3: Nu moeten jullie gaan onderhandelen over de “twijfelgevallen” oftewel de mensen die de één wel op z’n lijstje heeft staan en de ander niet.

Denk hierbij aan het volgende:

  • Nodig je deze persoon uit omdat je hem/haar graag om je heen hebt of omdat je je verplicht voelt?
  • Een daggast kost gemiddeld 100 euro en een avondgast 50 euro. Wil je dit geld aan die persoon uitgeven? Past dit binnen jullie budget?
  • Hoe meer mensen je uitnodigt, met hoe meer mensen je je tijd moet verdelen en dus moet praten. De dag vliegt voorbij, wil je de kostbare tijd die je hebt besteden aan deze persoon?

Zijn er gasten bij die je min of meer verplicht uit denkt te moeten nodigen? Bijvoorbeeld omdat het familie is of omdat het vanuit vroeger goede vrienden van je ouders zijn? Ga dan samen na waarom je denkt dat je deze mensen zou moeten uitnodigen. Ga na of je je op je gemak voelt bij deze mensen. Slaap er een nachtje over en maak dan jullie keuze.

Wat doe je als je gasten wel een uitnodiging verwachten maar jullie hebben besloten hen niet uit te nodigen? Communiceer vroegtijdig en duidelijk dat jullie hebben besloten de bruiloft met een selecte groep mensen te vieren. Wees direct eerlijk want daarmee voorkom je een gespannen sfeer als je elkaar ziet of spreekt.

BELANGRIJK! Het is jullie bruiloft! Samen bepalen jullie wie er wel of niet uitgenodigd wordt. Of dat nu een select gezelschap is van mensen die heel erg dichtbij jullie staan of een groot feest waar heel je familie en ook al jullie collega’s mogen komen. Omring je vooral met mensen waar je je prettig bij voelt!​

Beeld: Uliana Kochneva

Moet je de partners van je gasten uitnodigen op je bruiloft?

Moet je alle partners van je gasten uitnodigen op je bruiloft? Tja, dat ligt eraan. Om de partner van je beste vriend – die getuige is – kun je natuurlijk niet zo makkelijk heen. En ook die ene collega die verder niemand kent zal het misschien fijn vinden om zijn of haar partner mee te nemen. Maar heb je bijvoorbeeld 10 collega’s uitgenodigd, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Het is niet zo dat hier geldt ‘recht voor één recht voor allen’. Bedenk per groep gasten wie hun partners je wel of niet uit wilt nodigen. Wil je bijvoorbeeld eigenlijk je hechte vriendinnengroep van 7 wel uitnodigen als daggast, maar heb je een beperkt aantal plekken voor overdag? Overweeg dan bijvoorbeeld om je vriendinnen daggast te laten zijn zonder partner en hun partners eventueel ’s avonds aan te laten sluiten. Als je dit aan hen uitlegt zullen ze het zeker begrijpen!

Kinderen op je bruiloft

Wat doe je met de kinderen van je gasten tijdens je bruiloft? Het is helemaal aan jou en je partner of jullie wel of geen kinderen op de bruiloft willen hebben en welke kinderen jullie willen uitnodigen. Misschien wil je dat alleen jouw eigen kinderen aanwezig zijn of alleen je neefjes en nichtjes en niet de kinderen van al je vrienden. Er is geen goed of fout, het is jullie dag dus jullie keuze! Bedenk vooraf – nog voor het versturen van de uitnodigingen – wat jullie willen, zodat jullie dit direct goed kunnen communiceren en de grote dag voor iedereen een plezier wordt.

Je kunt de kinderen ook voor bepaalde onderdelen van je bruiloft uitnodigen. Tegen de tijd dat de feestavond begint zijn de kinderen over het algemeen moe en uitgespeeld. Je kunt aan het begin van de feestavond nog even een “kids only” tijd op de dansvloer inplannen met een half uur lang de populairste popsongs voor kinderen. De kids kunnen lekker hun energie kwijt en daarna slapen, waarna het feestje voor de volwassenen begint. Partytime!

Beeld: Martijn van Pieterson

Aantal bruiloftsgasten op de trouwlocatie

Ook een veelgestelde vraag: kies je eerst de trouwlocatie of eerst het aantal gasten? Het handigst is om eerst globaal te kijken naar het aantal gasten en een beeld te hebben van jullie bruiloft: gaan jullie voor een groot feest of houden jullie het bij een intiem gezelschap? Ook jullie budget zal hierbij een rol spelen.

Vervolgens zorg je ervoor dat je een trouwlocatie kiest die geschikt is voor het aantal gasten dat je verwacht. Een te kleine locatie is natuurlijk niet handig, maar ook een te grote locatie kan ervoor zorgen dat de sfeer minder is dan je voor ogen hebt doordat de diverse groepjes gasten te ver van elkaar vandaan zitten of staan.

Hoe maak je duidelijk wie voor welk onderdeel van de bruiloft uitgenodigd is?

Heb je de gastenlijst voor je bruiloft gereed en de huwelijksuitnodigingen binnen, dan start je met het adresseren van de kaarten. Op de envelop plaats je een adreslabel of daarop schrijf je wie er is uitgenodigd.

Richtlijnen:

  • Anna de Jong; alleen deze persoon is uitgenodigd
  • Daan en Anna de Jong; het stel is uitgenodigd, zonder de kinderen
  • Familie De Jong; het hele gezin inclusief kinderen is uitgenodigd

Is de familienaam van de partner niet bekend? Dan kan als volgt worden geadresseerd: Mevrouw De Jong en partner. Bij ongehuwde stellen kun je eventueel beide achternamen gebruiken; Anna de Jong en Daan de Boer.

Wil je het volgens de etiquette doen? Dan zouden de jongeren van 18 jaar of ouder een eigen kaart moeten ontvangen.

SUCCES!

Beeld: Martijn van Pieterson

Meer trouwinspiratie?

Wil je meer trouwinspiratie opdoen, volg mij dan op Instagram of like mijn pagina op Facebook. Denk jij dat wij een match zijn en wil je graag dat The Memory Factory jullie helpt bij het plannen, organiseren en/of coördineren van jullie bruiloft? Neem dan gerust eens contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.