Terwijl je een zeebaarsfilet met warme groente en een droge witte wijn bestelt proost je samen met je geliefde op jullie voorgenomen huwelijk. ‘In ondertrouw gaan’, het klonk vooraf erg romantisch. In werkelijkheid hebben jullie een paar weken geleden de website van de gemeente bezocht, vervolgens diverse noodzakelijke gegevens ingevuld en met een klik op de knop melding van jullie voorgenomen huwelijk gedaan. Gisterochtend, terwijl je aanstaande aan het werk was, heb je per post de bevestiging gekregen dat jullie aanvraag is goedgekeurd. Omdat het – ondanks de totaal niet romantische aankondiging – toch een mijlpaal is besluiten jullie om lekker samen uit eten te gaan en te vieren dat jullie nu officieel jullie huwelijksaankondiging hebben gedaan.

Wil je trouwen? Dan moet je dit eerst aangeven bij de gemeente door een melding te doen van jullie voorgenomen huwelijk. Voorheen noemde men dit ook wel ‘in ondertrouw gaan’ of huwelijksaankondiging. Maar hoe doe je dat en waar moet je allemaal aan denken? Als weddingplanner van The Memory Factory heb ik alles voor je opgeschreven.

De voorwaarden om te mogen trouwen

Voordat je in het huwelijksbootje gaat stappen is het natuurlijk belangrijk om te weten of je überhaupt wel kunt trouwen. Om in Nederland te mogen trouwen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen;

  • Zowel jij als je partner moeten 18 jaar of ouder zijn op de datum waarop jullie trouwen.
  • Jullie mogen niet met een ander getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, ook niet in het buitenland.
  • Jullie mogen geen directe familie van elkaar zijn. Broers en zussen, ouders en kinderen en grootouders en kleinkinderen mogen niet met elkaar trouwen. Neef-nichthuwelijken mogen in Nederland alleen als er een beëdigde verklaring is van beide partners dat zij uit vrije wil toestemming geven voor het huwelijk.
  • Mocht een van jullie onder curatele staan dan heb je om te kunnen trouwen toestemming nodig van de curator of kantonrechter.
  • Om je huwelijksaankondiging bij de gemeente te kunnen doen moet één van jullie Nederlander zijn of in Nederland wonen. Als geen van jullie beiden in Nederland woont, dan moet je je huwelijk aankondigen in Den Haag. Woon je beiden buiten Nederland en heb je beiden niet de Nederlandse nationaliteit dan is een huwelijk in Nederland niet mogelijk.

Hoe doe je de melding?

Je voornemen om te trouwen kun je in principe in elke gemeente kenbaar maken, maar bij voorkeur doe je dit in de gemeente waarin je gaat trouwen. 

Vroeger moest je hiervoor altijd samen naar het gemeentehuis gaan, maar tegenwoordig kun je – als jullie allebei de Nederlandse nationaliteit hebben en beiden in Nederland wonen – in veel gevallen een digitale melding doen van je voorgenomen huwelijk met DigiD. Let op: nog niet in alle gemeenten kun je een digitale melding doen. Kijk op de website van jouw gemeente hoe jullie je huwelijk dienen aan te kondigen.

Voor een digitale melding van jullie voorgenomen huwelijk met DigiD heb je nodig:

  • DigiD gebruikersnaam en wachtwoord
  • Telefoonnummer en e-mailadres
  • Digitaal bestand van je paspoort en/of identiteitskaart.
  • Digitaal bestand van het paspoort en/of identiteitskaart van je getuigen
  • De persoonsgegevens van je ouder(s), eventuele eerdere huwelijkspartner(s) en minderjarige kinderen
  • Mocht je onder curatele staan dan dien je ook de gegevens van je curator en zijn of haar toestemmingsverklaring toe te voegen.

Een persoonlijke aangifte doen bij de gemeente mag ook. Hiervoor moet je meestal eerst een afspraak maken bij het gemeentehuis. Tijdens deze afspraak kun je meteen je getuigen doorgeven en een datum en locatie vastleggen.

Wanneer moet je de melding doen?

Wettelijk gezien moet de melding minimaal 14 dagen voor het huwelijk in het bezit zijn van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de huwelijksgemeente. Sommige gemeenten hanteren hiervoor een langere termijn.

De verklaring die je krijgt is 1 jaar geldig. Je hebt na de melding dus maximaal 1 jaar de tijd om te trouwen.

Ontkurken van de champagne bij ondergaande zon

Beeld: Martijn van Pieterson

Waar moet je vooraf over nadenken?

Voordat je de melding doet moet je alvast het volgende op een rijtje hebben gezet;

1) Trouwdatum, trouwlocatie en trouwambtenaar

De melding van jullie voorgenomen huwelijk is gratis. Wel kan het zijn dan je bij de melding direct de trouwlocatie, trouwdatum en trouwambtenaar vastlegt, waaraan wel kosten verbonden zijn. Bedenk of jullie een trouwambtenaar vanuit de gemeente willen of gaan voor een zelfstandig trouwambtenaar.

2) Getuigen

De getuigen voor je huwelijk dien je aan te melden bij je gemeente. Dit doe je wanneer je melding bij de gemeente gaat maken van jullie voorgenomen huwelijk. In Nederland moet je per huwelijk minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanmelden. Getuigen dienen altijd 18 jaar of ouder te zijn.

Het is overigens geen verplichting om de getuigen per partner te kiezen. Jij kunt er bijvoorbeeld ook één kiezen en je partner drie. Dit bepalen jullie helemaal zelf. De getuigen fungeren voor het bruidspaar als eenheid.

3) Trouwen onder huwelijkse voorwaarden of in beperkte gemeenschap van goederen

Bedenk onder welke voorwaarden je met je geliefde in het huwelijksbootje wilt stappen. Als je gaat trouwen kun je kiezen uit:

  • Trouwen in beperkte gemeenschap van goederen. Sinds 2018 geldt automatisch een beperkte gemeenschap van goederen, wat wil zeggen dat niet meer alle bezittingen en schulden in de gemeenschap van goederen vallen. De belangrijkste veranderingen zijn dat het eigen vermogen dat vóór het huwelijk is opgebouwd én erfenissen en schenkingen buiten de gemeenschap vallen.
  • Trouwen onder huwelijkse voorwaarden, waarbij wordt vastgelegd welke bezittingen en schulden van jullie samen zijn en welke persoonlijk.

4) Naamgebruik

Je kiest de wijze waarop je na het huwelijk aangeschreven wilt worden. Je kunt kiezen uit:

  • Alleen je eigen achternaam
  • Alleen de achternaam van je partner
  • De achternaam van je partner gevolgd door je eigen achternaam
  • Je eigen achternaam gevolgd door de achternaam van je partner

De keuze wordt opgenomen in het de Basisregistratie Personen (BRP) en heeft uitsluitend betrekking op de wijze waarop je door de overheid wordt aangeschreven. Je wettige naam wijzigt hierdoor niet. Op officiële documenten zoals je paspoort of rijbewijs staat altijd je eigen achternaam, eventueel aangevuld met de achternaam van je partner, ook al heb je een andere achternaam gekozen.

De aangifte is gedaan, en dan?

De gemeente controleert of jullie beiden aan alle gestelde voorwaarden voldoen. Mocht de gemeente nog aanvullende gegevens nodig hebben of vragen hebben dan nemen zij contact met je op. Doorgaans krijgt je binnen 1 tot 2 weken de bevestiging dat jullie elkaar officieel het ja-woord mogen gaan geven!

Wij gaan trouwen!

Beeld: Martijn van Pieterson

Meer trouwinspiratie?

Wil je meer trouwinspiratie opdoen, volg mij dan op Instagram of like mijn pagina op Facebook. Kan ik je ergens mee helpen? Neem dan gerust eens contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.